Swift Position vs other languages

A diferència d’altres Keynotes on Apple només oferia, en essència, informació per als usuaris finals i on els desenvolupadors quedaven en segon pla, enguany el contingut de la presentació inaugural de la WWDC14 ha estat expressament dedicada als constructors d’aplicacions. Feia anys que no s’explicaven tantes novetats de programari en una Keynote, fins i tot van presentar i demostrar una pinzellada de Swift, el nou llenguatge de programació que vol substituir el ObjectiveC per Mac OSX i iOS.

Però anem a pams en aquest repàs d’allò que més ens ha cridat l’atenció de la keynote inaugural.

APP Store, millores per desenvolupadors

Analytics en el nou iTunes Connect

Unes de les parts més destacades ha estat la gestió del cicle de vida de les Apps amb nous i destacats elements com ara:

  • Millores en la cerca i la possibilitat d’afegir vídeos breus que mostren les bondats de l’aplicació a adquirir.
  • Possibilitat de crear “farcellets” dins l’App Store amb un conjunt o subconjunt de les nostres aplicacions. Una funcionalitat que permetrà als desenvolupadors oferir nous descomptes.
  • Una altra de les funcionalitats reclamades per empreses i desenvolupadors era la necessitat de millora de les mètriques i dades analítiques relacionades amb les descarregues de les seves Apps. Amb “Analytics” dins el nou iTunes Connect.
  • TestFlight” permetrà ara als desenvolupadors compartir aplicacions en beta amb usuaris, sense necessitar cap perfil d’usuari especial i amb possibilitat fins a 1000 usuaris sense límit de dispositius.
  • Crash Reports” per depurar i analitzar el comportament de les aplicacions de forma agregada.

Swift

Swift Position vs other languages

Apple llença un nou llenguatge de programació: Swift

Swift està dissenyat específicament per a Cocoa i Cocoa Touch, i aporta una forma més senzilla i amb funcions, extensions, mòduls i nous mètodes que amplien la funcionalitat, faciliten la compartició i simplifiquen la forma de desenvolupar.

Apple ha tingut cura de garantir la compatibilitat amb ObjectiveC i, per aquesta raó, allò programat amb aquest llenguatge és compatible amb Swift.

Swift aporta també una interessant eina denominada “Playground” que permet veure, en temps real, el que està fent el teu codi, és a dir, executa, depura i mostra els resultant en temps real i ho representa un una línia de temps. Playground també és una excel·lent eina per a consultar i mantenir la documentació relacionada amb el desenvolupament.

Al costat de Swift, Apple ha presentat noves funcionalitats en XCode. Un exemple són eines com ara SceneKit, una gran ajuda per dissenyar i modelar efectes en 3D, evolució natural de l’eina SpriteKit pensada per formes 2D.

Per a les gran companyies que desenvolupen jocs, com ara EA, Unity, Critek i Epic Games, Apple aporta “Metal“, una forma millorada d’aprofitar el processador gràfic dels dispositius amb iOS, generant de forma simple i automàtica efectes sorprenents en 3D, com ombres, efectes de moviment de la càmera, etc.

Finalment, una altra de les millores que els desenvolupadors han destacat és “Extensions” que permeten que aplicacions de tercers interactuïn, de forma segura i controlada, amb funcionalitat del sistema operatiu, tant a iOS com a OS X. “Extensions” permetrà la compartició d’àudio, vídeo, enllaços i documents, de fet, permet unificar, des de dins de les aplicacions no propietàries d’Apple, la manera com es gestionen i manipulen les dades.

xcode size classes

Adaptative UI, amb “Size Clases“, és una eina imprescindible pels desenvolupadors que necessiten gestionar els formats de la interfície d’usuari per les diferents disposicions de l’ecosistema creixent de dispositius (iPhone 4, iPhone 5, iPad…). El maldecap de la dispersió de formats i dispositius és quelcom dramàtic a Android i Apple ha començat a posar-se les piles aportant eines que ajudin a la seva gestió pensant, a més, amb les noves mides de pantalla que vindran de la mà dels nous iPhones 6.

Amb tot no cal oblidar les 4.000 noves APIs específiques que Apple ha presentat en el WWDC14. Hi destaquen aquelles relacionades amb Fotos, Càmera, iCloud, Touch ID (el sensor d’empremta dactilar), Continuity, Health, Notificacions, etc. tot pensat per millorar la integració i l’experiència d’usuari.

CloudKit

Cloudkit Squema

He deixat pel final una de les aportacions, al meu judici, més importants en el terreny de la gestió de les aplicacions, el nou embrió de “PaaS” (Platform as a Service) d’Apple: “CloudKit“.

CloudKit s’activa des de Xcode i gestiona informació que es desplega i administra en el Cloud d’Apple on replica dades públiques i privades des de l’aplicació client al núvol.

CloudKit ofereix a les empreses desenvolupadores una plataforma per a la gestió integrada de les dades generades a les seves aplicacions sense haver de preocupar-se de la infraestructura en el núvol on les aplicacions corren. El més rellevant és que Cloudkit s’ofereix gratuït (només amb certes limitacions en grans volums d’emmagatzemament i transferència).

Aquest dimarts 10 de juny, en el programa 211, comentarem aquests detalls i d’altres. No us el perdeu!

Tweet