Cloud Computing … i no parlo del núvol de cendra del volcà islandès.

No sé a vosaltres però en el meu cas, dia a dia, augmenta l’ús que faig d’aplicacions i recursos “en el núvol”, és a dir, de dades i aplicacions que ja no resideixen en els meus ordinadors o altres dispositius (o almenys no només en ells) i s’estan fora “a Internet”.

En aquest “en el núvol“, qualificació realment força extensa, vull centrar-me bàsicament en 3 funcionalitats:

  • Sincronització de dades (correu, calendari, agenda, notes, bookmarks, dades d’aplicacions de tercers i fitxers).
  • Emmagatzemar, accedir i compartir arxius. (incloent-ne la sincronització)
  • Accés remot al meus ordinadors
  • Per tant deixo fora de moment l’ús d’aplicacions externes (per exemple ofimàtica – cas de Google Docs).

    En aquesta necessitat creixent, que ja fa temps que ha deixat de ser parcial o anecdòtica i que comença a ser vital i estratègica, tots cerquem les solucions que més s’adaptin a les nostres necessitats i, evidentment, a un cost menor (o zero).

    La solució d’Apple: MobileMe

    MobileMe Per a tots els elements anteriors, si ets usuari de Mac o altra aparell de la casa de la poma, Apple proposa el servei de MobileMe com a solució, en teoria amb la idea que, amb aquesta alternativa interna, cobreixis la gran majoria de les necessitats bàsiques de forma simple, senzilla i transparent per l’usuari, com Apple acostuma a fer. Però…

    … és de pagament i no pas barata (79€ a l’any) i realment no funciona massa bé (MobileMe ha tingut problemes, i continua tenint-ne, de duplicació, de pèrdua d’informació o senzillament de rendiment o mal funcionament en general).

    Alternatives Low-Cost

    DropBox Apple té un problema amb MobileMe i, ho parlàvem amb en Marc l’altra dia, pensem que es posarà les piles comprant alguna empresa que els hi permeti millorar una tecnologia que, ara per ara, els hi falla sovint.

    Com a alternativa principal “low-cost” a la sincronització de dades tenim, d’una banda, els serveis de Google (correus, contactes, agenda, etc.) combinat amb d’altres com, per exemple, Dropbox.

    Jo faig servir Dropbox per a compartir informació i sincronitzar fitxers de qualsevol tipus, però també per sincronitzar dades internes de programes de tercers: bookmarks del Safari, icones del Candybar, “snippets” del TextExpander o les contrasenyes de 1Password (a continuació vídeo de MacWorld explicant-ho):

    Dropbox funciona molt bé en aquesta sincronització de dades de terceres aplicacions, tant que és una alternativa perfectament viable a MobileMe, fins al punt que aquestes mateixes aplicacions ho incorporen com a alternativa estàndard (afegeixo una captura de pantalla de les preferències de sincronització de TextExpander amb Dropbox)

    TextExpander Preferences

    Dropbox és de franc fins a 2GB i, o fas una gestió força acurada del contingut, o te’ls acabes menjant. Val a dir però que si volem comprar més espai, obtenim 50GB per 74€/any en front dels 20GB de MobileMe per 79€/any.

    Si ets fan de Google i fas servir Google Chrome per navegar, els bookmarks, per exemple, ja poden sincronitzar-se automàticament.

    Google Chrome Sync

    On “saber més” de Dropbox i Mac

    Wiki amb més trucs si feu servir Dropbox.
    Article d’Ars Technica amb 5 trucs de Dropbox amb Mac.

    Accedir remotament al teu Mac

    LogMeIn, del qual ja n’hem parlat a mossegalapoma, és un servei d’accés remot als nostres macs i pc’s, gratuït en la seva versió lite i que funciona prou bé.

    Ara fins i tot han tret una nova versió per iPad, LogMeIn Ignition, al preu de 23,99€

    LogMeIn Ignition iPad