Mac 25 anys

Amb aquest article i sota el títol comú de “Mac 25 anys” encetem un conjunt d’entrades especials on repassarem aspectes curiosos de la casa de la poma i dels macs al llarg d’aquest quart de segle de vida dels Macintosh.

Molts blocs i revistes especialitzades n’estan fent referència aquests dies i he cregut bona idea destacar-ne alguns fets que segur ens sorprenen als usuaris més novells, fan venir vells records als més veterans i ens poden despertar a tots certa curiositat.

Hem creat una categoria pròpia “Mac especial 25 anys” (sota el menú superior – “Apple”) per a que tingueu tots els articles d’aquesta sèrie agrupats.

Espero que en gaudiu tant de la lectura com ho estic fent jo recopilant el material 😛

El primer anunci d’Apple, un Apple II

L’any 1977 l’empresa “High Technology Inc” feia un dels primers anuncis d’un Apple:

Patinades del crítics

L’essència de l’ordinador personal simplement no és entesa per companyies com ara Apple…

Apple té la gosadia de conèixer què voleu i què necessiteu vosaltres (usuaris i clients). Fet que, malauradament, deixa el “perquè” – “i el per a què voldria jo això?” – fora de l’equació.

Els Macs fan servir un dispositiu apuntador experimental anomenat “ratolí” i no hi ha cap evidència que la gent vulgui fer servir coses com aquesta. Jo no vull pas cap d’aquests nous i inservibles dispositius.

“San Francisco Examiner, John C. Dvorak, 19 Feb. 1984”

APPLinvestors fa un recull de les crítiques publicades aquell any, entre la que us he traduït “la perla” anterior.

Anuncis mítics

Corria l’any 1.984 i el 22 de Gener, en el descans del tercer quart de la Super Bowl ianqui, apareixia aquest anunci davant de milions de televidents despistats:

Aquest anunci situava els Mac’s com a alternativa als PC’s identificant als Mac’s no tan sols com a una “eina”, si no com a una “essència”; començant a crear al seu voltant aquesta aureola d’exclusivitat que encara te, en menys grau, en els nostres dies.

El responsable de l’anunci va ser l’equip creatiu de l’Agència de Publicitat “Chiat/Day” i la prestigiosa revista Advertising Age li va atorgar el premi al millor anunci de la dècada, influenciant a molts altres creacions publicitàries posteriors.

En Ted Friedman va fer, al 1997, un exhaustiu estudi d’aquest anunci i de les seves repercussions.

Steve Jobs treia d’una mena de nevera per a anar a la platja un dels primers Apple Classic Macintosh, li ficava un disquet a la unitat, sonava la música de “Carros de Fuego” i naixia el mite de les esperades Keynotes del Boss.

Mite estroncat enguany.

Els anuncis de l’època ja incorporaven aspectes de disseny, facilitat d’ús i la típica rivalitat amb els PC’s.

I sí, la veu recorda la del HAL9000

Fonts: YouTube, Wikipèdia, recerca pròpia i el recull que sobre els 25 anys de Macintosh publica AAPLinvestors.

Tweet