De videojocs indie (realitzats per petits estudis) se n’han fet sempre. Quant va arribar Internet,  webs com minijuegosnewgrounds van començar a aparèixer. Allotjàven jocs “indie” fets amb Flash sense ànim de lucre, i al no necessitar instal·lació ni requeriments de hardware (com a molt de software, ja que òbviament necessitaves tenir l’última versió d’Adobe Flash), feien possible que qualsevol persona pogués jugar  allà on hi hagués un ordinador amb Internet. És cert que poca gent té present aquest tipus de videojocs com a recurs d’entreteniment gratuït,  i  encara menys present tenen els desenvolupadors aquestes vies de distribució com a mitjà per introduïr-se a la indústria videojuganera, però segur que molts joves, com jo, han crescut jugant d’amagat amb aquests jocs als ordinadors de l’escola.

 

Doncs bé, actualment, dins el món de videojocs estan començant a brotar amb força i d’una manera al·lucinant “petits” grans jocs, fets per poques persones, amb poc presupost però amb molta inventiva. I la causa principal pel qual s’estiguin extenen tant són els principals punts de distribució digital, a més d’un preu molt asssequible i que no sol passar dels 20€ . I és que ja no només es poden trobar en un PC (Steam, Mac App Store…), sino que també es distribueixen a les botigues virtuals de consoles de sobretaula i portàtils (Xbox Live, Playstation Store, Canal Botiga de Wii/DS...), a les principals botigues de Tablets i Smartphones (Android Market, Apple Store…) i fins i tot arriben a Facebook, on si un joc és adictiu (encara que no sigui bo), s’extén d’una manera sorprenent.

A més, sembla que algunes empreses començen a tenir por d’aquests nous mercats (el dels jocs independents i els smartphones): Sony amb la seva pròxima PSP2 (perdó, Next Generation Portable, nom provisional) muntarà la PlayStation Suite, que permetrà jugar amb jocs d’Android a la nova portàtil, que també anirà acompanyada de connexió 3G (opcional) i tot un sistema de geolocalització i xarxa social. Nintendo no para de dir que no té por dels jocs socials ni dels smartphones, però que ho digui tant vol dir que ho tenen molt present, i ja veurem si la pròxima Wii2 i la Nintendo 3DS acaba acollint jocs adaptats d’Android i d’App Store. També algunes third parties com EA o Capcom han fet adaptacions per a iPhone per tal de treure benefici d’aquest mercat, i en el cas de Capcom la mateixa Apple l’ha escridassat per vendre DLC o continguts per el joc a preus desmesurats dins de la mateixa app del joc.

Jo opino que l’era (o moda) dels jocs indies en massa acaba de començar, així com el mercat dels smartphonestablets, i falta veure si acabarà treient ventes a les consoles o acabarant definint-se com a jocs casual (per a jugadors accidentals).