Tant s’ha parlat de “l’antenna gate” que sembla que a tots se’ns ha passat per alt un problema de l’iPhone4, al meu judici, més important i de més afectació: el sensor de proximitat.

Us vaig a descriure el problema i els passos que estic seguint per a intentar resoldre’l

Problema

Estic parlant del sensor de proximitat i la seva “alta sensibilitat” o “defectuosa regulació” que fa que, durant una trucada, si no tens el telèfon “literalment enganxat a l’orella”, a la que es separa una mica de la cara, s’activi la pantalla i, en conseqüència comencis a prémer la pantalla tàctil (activació de l’altaveu, FaceTime, penjar la trucada…).

On estar situat el sensor de proximitat? (mireu la següent imatge – font iFixit)

iphone4 sensor de proximitat

Està localitzat en la part superior frontal on està la càmera i el auricular extern (la foto presenta un iPhone de cap per avall)

Pots fer la següent prova:

posa l’iPhone4 damunt una superfície plana (taula), fes una trucada i, durant aquesta, estén el dit índex paral·lel a la zona superior de l’iPhone on està el sensor. Situa’l primer a uns 4cm (en teoria veuràs la pantalla activada a aquesta distància), ves baixant el dit aproximant-lo poc a poc al telèfon i arribarà un punt on la pantalla s’apagarà: el sensor de proximitat ha detectat el teu dit (diguem-li a aquest punt, el punt crític o el “call interruptus point“)

Quan estem parlant per telèfon durant una trucada el nostre dit de la prova és la nostra orella. Proveu-ho ara davant el mirall i comproveu quan s’activa o desactiva la pantalla.

Si la pantalla s’activa a menys de 2cm de l’orella, el telèfon té un problema.

El problema s’agreuja doncs quan el telèfon es separa una mica de la cara, normalment quan estem caminant o fent altres coses amb les mans (com prendre notes, no peneu malament) perquè aleshores tenim tendència a disminuir la pressió de la mà que l’aguanta.

Aquest punt d’activació i desactivació del sensor sembla variar uns mil·límetres de res a cada iPhone4, prou per a que el problema se’t presenti sovint o només de tant en tant. És a dir, cada iPhone4 té un “call interruptus point” un xic diferent.

Tot i que Apple oficialment ha dit que aquest problema s’arregla amb la versió 4.1 (mireu la captura de pantalla adjunta de l’actualització), el cert és que no és així. Jo vaig fer l’upgrade amb el meu iPhone4 i la millora va ser gairebé inapreciable, el meu iPhone4 tenia un sensor “massa sensible”.

actualització a la 4.1 de l'iPhone4

Solucions:

No soc tècnic, però a jutjar per les proves que us acabo d’explicar, no us sembla que hi ha un problema de hardware?

A mi sí m’ho sembla, per tant, veient que el meu iPhone4 era dels sensibles (i seguint alguns consells d’un bon amic) vaig trucar directament a l’Apple Store de la Maquinista (vaig ser atès en català) per demanar hora pel Genius Bar. De fet l’hora es demana des del mateix enllaç anterior i no per telèfon, si no des de la mateixa web (en anglès).

Això va ser dilluns i ahir dimarts a les 10:30, com un clau, estava al Genius Bar.

A diferència d’altres experiències Genius Bar a diverses Apple Stores americanes, a La Maquinista vaig haver d’esperar una bona estona tot i tenir hora.

Així vaig aprofitar per comprar una nova funda a l’iPad (atès en català), parlar amb una empleada (en català) de com havia anat la inauguració de Xanadú (“la meitat de persones que la d’aquí”) i parlant amb un altre empleat (en català) que em va dir que estaven reactivant la contractació de més personal doncs havien fet curt.

Destaco “en català” per aclarir alguns comentaris d’aquests dies a Twitter. No tot el personal el parla doncs hi ha personal estranger, però una gran part sí, en el moment que jo vaig visitar la botiga la majoria de personal parlava català entre ells i als clients. El tècnic del Genius que em va atendre era estranger, parlava anglès i castellà amb fort accent, no coneixia el català, però va ser una excepció, crec que comprensible, durant la hora i mitja que hi vaig estar dins.

Amb el tècnic del Genius vam repetir les proves del dit que us he comentat anteriorment en un parell d’iPhones4 exposats demostrant-se que el “call interruptus point” variava d’un telèfon a l’altra.

Al final va treure un telèfon nou, vam provar que l’esmentat punt estigués realment uns mil·límetres per sobre del meu iPhone4 original, i me’l va canviar.

Conclusions, més informació i altres solucions possibles

Que el sensor de proximitat té un problema ho demostra el fil relacionat als fòrums oficials de discussió d’Apple. El primer fil tenia tantes entrades que es va haver de crear un segon. On encara hi ha desenes de persones que continuen denunciant a diari que la 4.1 no ha resolt el seu problema.

A altres llocs en parlen, com en aquest article de “The Next Web” o a la mateixa “PCWorld

Jo no he resolt del tot el problema, senzillament l’he atenuat significativament. Em queda per provar un darrer recurs i és una App anomenada “Call Guard“, disponible a l’App Store per 0,99$, creada expressament per bloquejar la pantalla durant una trucada normal.

Call Guard

Si algú l’ha provat que ho comenti, si us plau.