iphone roadmap

Aquests dies de baixa intensitat informativa però, com sempre passa amb Apple, alta “rumorologia”, estic aprofitant per donar-li una pensada a quina serà l’estratègia que Apple aplicarà a l’iPhone a curt-mig termini, és a dir, d’ara a finals d’any.

Com desgraciadament no tinc cap bola de vidre i, a més, m’agradaria que aquesta pensada fos compartida amb vosaltres i escoltar la vostra opinió, he pensat que ho podríem fer establint unes premisses-preguntes i construint tres escenaris possibles.

D’aquesta forma podrem modificar les variables inicials i observar com canvien els escenaris.

Premisses i Preguntes

El focus actual de l’iPhone s’orienta a perfils “empresa” i “jugador” (basat en el que es va veure en la presentació oficial del SDK), els propers passos d’Apple seran, per tant, moviments per a guanyar mercat en aquests dos entorns.

– Pel que fa a empresa el principal competidor de l’iPhone d’Apple és RIM i el seu BlackBerry.

BlackBerry disposa d’un ampli ventall de models en els seus terminals. Alguns incorporen GPS i també 3G. A nivell professional disposa de sistemes de seguretat avançats i s’integra amb entorns IBM Lotus Domino, Microsoft Exchange i Novell GroupWise.

BlacBerry

A Estats Units la tecnologia mòbil fa servir EDGE (2’5G). S’està començant a fer el desplegament de 3G, però també de xarxes WIFI de llarg abast per part de les operadores. Aquesta dualitat de nous models de xarxa pot “frenar” temporalment donar a conèixer públicament una decisió d’un iPhone amb 3G a molt curt termini?

– El mercat USA és bàsic per Apple L’iPod ha estat un èxit internacional, està clar que, a poder ser, Apple vol repetir l’èxit mundial de l’iPod amb l’iPhone. No disposar de 3G és més un fre fora d’USA que dins USA en aquests moments. Però realment és un fre en el sector “empresa”? L’èxit de BlackBerry en l’entorn corporatiu es basa més en la disponibilitat immediata del correu electrònic que en les possibilitats de navegar per Internet a alta velocitat. Aquest és el primer territori on Apple ha de competir i menjar-li terreny a RIM.

– Però part de l’estratègia econòmica de la casa de la poma passa per tenir un accés ràpid a iTunes i a tot el seu contingut multimèdia, a qualsevol hora i des de qualsevol lloc (diguem que és un “posar-ho fàcil per passar per caixa”). Ara bé: accés ràpid wifi o 3G?

– GPS: El GPS no és clau ni el món empresarial ni en l’entorn dels “jocs”, no veig que tenir terminals amb GPS sigui una prioritat d’Apple. Seria un “Nice to have” i punt.

Apple és experta en dosificar les informacions adequant-les al millor ritme possible que la mantingui constant en el “top of the hill” tant en els mitjans, com a la borsa.

– El model actual d’iPhone te encara prou recorregut amb la sortida de la versió 2.0 del firmware i les possibles noves aplicacions (jocs, per empreses, etc…)? O les noves aplicacions no són possibles amb les característiques actuals de l’aparell? (en el mercat USA). Personalment crec que encara te recorregut, al menys tot aquest any.

Bé, ja tenim algunes premisses i preguntes que ens permeten aventurar alguns escenaris…

Escenari 1: El “Big Bang”

Juny 2008: Apple treu totes les possibles novetats sobre l’iPhone de cop: firmware 2.0, un munt de noves aplicacions (sobre tot adreçades al sector professional i als jocs) i anuncia un nou model d’iPhone d’immediata aparició.

Escenari 2: L’explosió controlada

Juny 2008: Apple treu el firmware 2.0, i en conjunt ja apareixen els primers jocs i les primeres aplicacions professionals totalment disponibles, aquestes darreres molt adreçades a millorar la seguretat, la integració, l’entorn mail professional i potser comencem a veure aplicacions pròpies dins l’iPhone totalment orientades a empreses (CRM, integració amb ERP, integracions amb paquets ofimàtics, etc…). A més anuncia la sortida d’un nou model d’iPhone 3G i més prestacions a finals 2008 – inicis 2009.

Escenari 3: Petites càrregues de profunditat

Juny 2008: Firmware 2.0, primers jocs, primeres aplicacions empresarials.

Entre Juny 2008 – Desembre 2008: Anunci de noves aplicacions empresarials i integracions sorprenents així com nous jocs.

Desembre 2008 – Gener 2009: Anunci del nou model iPhone amb una alta disponibilitat i entrega immediata amb suficient stockatge per a poder donar-li sortida. Moviment pensat per a la campanya de Nadal o immediatament després. Hauria d’estar en correlació amb quan les empreses preparen els pressupostos del 2009.

I fins aquí 3 teòrics escenaris. Jo m’inclino més per algun similar al 3. I vosaltres? 😛