Select Page

Una de les primeres coses que em va cridar l’atenció de la fotografia va ser un misteriós efecte on algunes parts de la imatge es veien molt bé, molt clares i altres parts apareixien borroses. En aquest moment no sabia com es deia aquest efecte, com ocorria ni molt menys tenia idea que era possible controlar-ho. Encara recordo el fascinat que quedava quan amb la meva Yashica FX3000 aconseguia aquest efecte. Justament era la que observem en les fotografies que acompanya a aquest article, i que com molts ja sabran es diu: Enfocament selectiu.

L’enfocament selectiu és una tècnica molt usada en fotografia, i bàsicament consisteix a mantenir enfocat un àrea de l’escena (pot ser el subjecte o l’objecte de la nostra fotografia), i desenfocar el que li envolta. Això produeix un poderós efecte visual que atrapa l’atenció de l’espectador a la zona que es troba perfectament enfocada. Tot bon fotògraf fa ús d’aquest recurs artístic, ja que li permet un major control sobre el contingut i la interpretació final de la fotografia.

Conceptes com Bokeh i profunditat de camp (Depth of Field, DoF), estan íntimament lligats a la tècnica d’enfocament selectiu, on la profunditat de camp és l’element que intentem controlar per obtenir aquest efecte desenfocat, o dit d’una altra manera, l’enfocament selectiu es val d’una reduïda profunditat de camp. Aquí és important recalcar que, profunditat de camp i enfocament selectiu no són el mateix, entengui’s que el segon és conseqüència del primer.

Generalment per a la fotografia de paisatges, és preferible una àmplia profunditat de camp per abastar tots els detalls amb nitidesa en totes les zones de la fotografia (diafragma f8 a f22). No obstant això, en casos com el retrat, la fotografia del detall, fotografia macro i moltes altres ocasions sol ser preferible una profunditat de camp reduïda( diafragma f4 a f1,4 o f1,2 segons l’objectiu utilitzat), perquè només allò que interessa al fotògraf aparegui nítid.

El procés d’enfocament està desvinculat de l’enquadrament, és a dir, una cosa és el que s’enquadra i una altra molt diferent és el que s’enfoca dins de l’enquadrament. El fotògraf decideix primer l’enquadrament i després enfoca allò que li sembla més convenient, la qual cosa no ha de coincidir forçosament amb el centre de l’enquadrament, o més aviat, estarà allunyat del centre tal com t’ho hem explicat abans.

Així que amb això que t’hem comentat en ment, pots sortir a experimentar i mostrar-nos els teus resultats, i publicar-los a Mosseguigrafia.