El format RAW, la traducció literal del qual de l’anglès al castellà significa cru també conegut com a negatiu digital, és un format d’arxiu digital d’imatges que conté la totalitat de les dades de la imatge tal com ha estat captada pel sensor digital de la càmera fotogràfica, una major profunditat de color (en general 36 a 48 bits/píxel). El format RAW generalment porta aplicat compressió de dades sense pèrdua d’informació, be almenys en les meves nikon pot ser així amb o sense compresió, jo disparo amb compresió i sense perdues, ja que la Nikon D2x un Raw pesa 20 Mg i la compresió el deixa per la meitat mes o menys.

Depenent del tipus d’electrònica que disposi la màquina, es graven en forma de grups de 12 o 14 bits. Si la càmera grava dades de 12 bits, això vol dir, per exemple, que cada píxel es pot registrar com 4.096 nivells diferents d’intensitat; mentre que si ho fa en 14 bits podrà registrar fins a 16.384 valors diferents per cada píxel, les darreres cameres Pro ja disparen a 14 bits.

Els arxius RAW en contrast amb els arxius JPEG, estan completament sense processar. A més, no hi ha un format RAW universal, ja que cada fabricant de càmeres registra en un format RAW propietari, be en realitat Adobe va intentar negociar amb els fabricants de càmeres per tenir un format universal el, .dng, amb molt poc èxit, ja que l’única marca que l’adoptat ha estat la mítica Leica, i per tant la qual cosa requereix un programari d’edició per llegir i editar els mateixos. Els principals fabricants de càmeres tenen els seus propis formats RAW:

raf (Fuji)
.crw .cr2 (
Canon)
.tif .k25 .kdc .dcs .dcr .drf (
Kodak)
.mrw (
Minolta)
.nef .nrw (
Nikon)
.orf (
Olympus)
.dng (Adobe)
.ptx .pef (
Pentax)
.arw .srf .sr2 (
Sony)
.x3f (
Sigma)
.erf (
Epson)
.mef .mos (
Mamiya)
.raw (
Panasonic)
.cap .tif .iiq
(
Phase One)
.r3d (
Red)
.fff (
Imacon)
.pxn (
Logitech)
.bay (
Casio)

Però tots ells són essencialment el mateix, arxius RAW que contenen tota la informació que és capturada pel sensor de la càmera, sigui CCd,CMOS o FOVEON (per mi el millor sensor del mercat), i com a resultat, aquests arxius són relativament grans.

De fet, els arxius RAW no són tècnicament arxius d’imatge, són essencialment arxius de “solament lectura” que no poden ser modificats. Els canvis que es realitzen durant el procés d’edició digital són guardats en un arxiu de sortida denominat XMP. Per tant, mai estan en perill de sobreescriure un arxiu RAW, ja que sempre existirà en el seu estat original. Per això, els arxius RAW de vegades són admissibles en judicis, a causa que mai són objecte de manipulació digital. Els canvis realitzats s’emmagatzemen per separat, i qualsevol imatge final haurà de ser guardada en un altre tipus d’arxiu, en general un arxiu JPEG, però en tiff i PNG també els podràs guardar.

Com es guarda una imatge.

No existeixen sensors capaços de registrar (diferències de) color. En tots els xips d’imatge (amb l’excepció d’un de Foveon que utilitza tres capes diferents de silici, una per a cada color primari), tots els xips d’imatge usen per registrar colors el que es diu una matriu Bayer (Bayer Matrix) o matriu de filtres de color (Colour filter array).

Imatge del sensor Foveon i la seva gran utilitat si tots el fabricants optessin per aquest sensor, mes que utilitat, seria quasi com disparar en pel·lícula.

Llavors, per què vols disparar en RAW si al final vas a guardar la imatge en altres  formats que també disposa la càmera?.

Els arxius RAW proporcionen un gran control durant el post processat de la imatge i el seu resultat final, a mes a mes tenen mes latitud, o sigui que pots estirar el raw en + o – 2 diafragmes amunt o abaix, cosa que dona una flexibilitat i de detall que no dona el JPEG. Atès que els arxius RAW estan completament sense processar, la càmera no empra els mateixos algorismes com amb JPEG. Al seu torn, els arxius es veuran menys colorits i detallats el principi. No obstant això, la informació que s’extreu de la imatge durant el processament de JPEG roman en l’arxiu RAW. Aquesta informació addicional li permet realitzar els ajustos manualent en l’ordinador amb aplicacions més sofisticades (CamaraRaw, LightRoom, Aperture o les  aplicacions de  cada marca de càmera, com nikon NX la meva preferida), que proporciona la capacitat de produir un millor resultat final que el de la interpolació feta per la càmera, però la interpolació desde el programari del fabricant es molt  diferent, per exemple desde un raw de la meva Nikon D2h de 4 milions de pixels i amb el Capture Nx, he interpolat fins a un arxiu de 60×90 cmts (7086×10669 pixels) a 200 ppp sense pixelació de l’imatge, d’un original 13×20 cmts (1632×2464 pixels) a 300 ppp. Aquestes aplicacions estan dissenyades per al flux de treball eficient i facilitat d’ús. Mentre moltes imatges RAW es poden editar en qüestió de minuts, això segueix significant molt temps enfront d’un ordinador per a algunes persones.

Aquí podeu  veure  les dades que us comentaba de la ampliació del raw.

Durant el processament d’arxius JPEG, la càmera ajusta el balanç de blancs (segons el que hàgim seleccionat) i altera la informació de saturació i contrast. Amb els arxius RAW, el balanç de blancs no s’altera i tota la informació de saturació i contrast es conserva. Això ens permet tenir un control total sobre aquests importants aspectes, fen un revelat mes efectiu i  amb millor qualitat.

Quan triem un ajust de balanç de blancs, llum flourescent, ennuvolat, assolellat, etc, i en disparar en format JPEG, la càmera processa la imatge de tal manera que el balanç de blancs ja no pot ser canviat correctament. Amb el format RAW, la imatge s’etiqueta amb la configuració que triï, però pot ser canviat a qualsevol altre ajust posteriorment, en cas que no ens agradi el que la càmera ha fet en l’opció seleccionada, pugen fer  un balanç de  blanc molt  fi.

Òbviament, el “inconvenient” dels arxius RAW és que són arxius de gran grandària el que significa que menys imatges caben en una targeta de memòria, i hem de disparar amb les targetes de memòria de major capacitat, i a mes a mes que requereixen d’edició en un equip i més espai en el disc dur. Com s’ha esmentat necessitem un programari especialitzat per llegir i editar arxius RAW.

Imatge Inicial: Jakub Nowaczyk

Imatges sensors: Wikipedia i Foveon

Imatge del proces raw: Rafel Jesús

Tweet