Amb la col·laboració de la Universitat Politècnica de Catalunya.

Ciberado, Marc, Raul i Tomàs a Skype

La passada setmana es va descobrir un hack greu que está afectant a molts organismes oficials als Estats Units i, encara sota investigació, podria estar afectant també a altres organismes i empreses internacionals.

La vulnerabilitat es troba en alguns serveis de Solarwinds, una empresa amb seu a Texas que proveeix solucions als administradors de sistemes.

De tot això i més en parlarem en aquest episodi, el darrer abans de vacances de Nadal, i en companyia de l’amic Javi Moreno.

Sense oblidar que avui informem del guanyador del sorteig del HomePod Mini entre els nostres mecenes.


PART 1:

Informació general de SolarWinds a la Wikipedia.

Llistat d’organismes oficials dels Estats Units afectats pel hacking:

  • The US Treasury Department
  • The US Department of Commerce’s National Telecommunications and Information Administration (NTIA)
  • The Department of Health’s National Institutes of Health (NIH)
  • The Cybersecurity and Infrastructure Agency (CISA)
  • The Department of Homeland Security (DHS)
  • The US Department of State
  • The National Nuclear Security Administration (NNSA)
  • The US Department of Energy (DOE)
  • Three US states
  • City of Austin

Interessant article a The Verge, que explica en quin punt s’està en la investigació sobre l’abast real d’aquest ciber-atack un cop s’ha pronunciat la mateixa Microsoft.

Mirar aquesta web per a descobrir vulnerabilitats de la nostra domòtica: shodan.io



PART 2:

Estats Units acaba amb la tirania dels merda-routers de les companyies proveïdores d’Internet

The Verge informa que des del passat diumenge les ISP dels Estats Units ja no podran “llogar” el router quan ja en tinguis un de propi.


Propostes Mosseguis:

  • (Andreu Guinart – Conferència) Participació de  Craig Federighi (Apple) al Congrés Europeu sobre privacitat i protecció de dades.
  • (Tàfol Nebot – pregunta) Què és un “Hackintosh?” – La resposta, molt acurada, li dóna un altre oient, l’Eduard Martínez: “El macOS funciona amb un kernel modificat bassat en FreeBSD. Apple, des de l’inici, allibera la versió lliure d’aquest kernel, que s’anomena Darwin. El fet és que el Darwin, potser perquè es bassa en FreeBSD i la feina ja està feta, potser perquè li interessa poder escollir quin maquinari posa en els seus ordinadors, no només entén el hardware dels ordinadors d’Apple, sinó que entén i es pot executar en una bona quantitat de Hardware PC standard. Fer un Hackintosh és agafar un PC i executar-hi el macOS. Escollint una mica el Hardware que poses a l’ordinador (no totes les targes wifi funcionen, per exemple) pots aconseguir tenir un ordinador que executi macOS per una sisena part del que et costa un mac equivalent. Això sí, depenent del Hardware que usis, potser necessitaràs 15 dies ben bons i molta concentració per aconseguir fer-lo funcionar al 95%.”.
  • (Marc – Navegador) Cercador/Navegador iCosia per iOS.
  • (Marc – Sèrie) “30 monedes.
  • (Javi Moreno – teclat) Dygma arrise – teclat especial mecànic.
  • (Xavi Cabré – Llibre) La novel·la ‘Gambit de dama’ es publica en català.
  • (Andreu Guinart – recursos català) Presentació del projecte AINA sobre supervivència i competitivitat del català al món digital.
  • (Tomàs – Sèrie) – A Filmin “Manhunt” – Brillant minisèrie de 3 episodis sobre la investigació d’un assassinat.
  • (Tomàs – Dron) Dron de la marca Tomzon, plegable, càmera 4K HD, WiFi i amb funcionalitats com “back home” i “follow me” entre d’altres. Per 189,99 € a Amazon
  • (Joan Betbesé – Vídeo) “5 Minutes Alone” from ‘Far Beyond Driven’ (1994) – Sol de guitarra de bon Metal
  • (Eduard Pertíñez – Sèrie) La sèrie The Orville, que es troba a la plataforma tradicional (torrent i mules) és una joia. Pretén ser una conya sobre Star Trek, però acaba sent exàctament un Star Trek dels clàssics.
  • (SinnerBOFH – Sèries) Les clàssiques de la BBC emeses per TV3: “Sí, Ministre” i “Sí, Primer Ministre”.
  • (Toni Gimeno – Àudio) Twitter ha d’eliminar les “fake news” o és censura? Una intervenció del periodista Àlex Gutierrez a “El matí de Catalunya Ràdio”.
  • (Tomàs – Micròfon) Micròfon Samson Meteor USB per podcàsting

Truquis Mosseguis:

Recordeu que iMessage per Mac porta incorporat un servei d’escritori remot. Tan sols cal anar a la icona d’informació del contacte i prémer compartir pantalla.