App Store

El juny del 2008 Apple va introduïr el Appstore per al iPhone i el iPodTouch. En sols dos anys el model de les AppStores ha estat copiat ad nauseam en una pila de contextos. Des dels jocs de Steam fins a les aplicacions Web amb el Google Chrome Web Store.
El model del AppStore és una aplicació del model de iTunes a les apps (allò que abans en dèiem programes, recordeu?). I aporta uns beneficis inmediats a desenvolupadors i usuaris.
Clients:
– Espai centralitzat on obtenir apps.
– Possibilitat de fer valoracions i posar estrelletes que sempre ens agrada.
– Relativa seguretat de que no ens colraran un virus o un troià. (Cosa que per exemple en la diàspora de appstores en el Android OS algun s’ha colat).
– Seguretat en el pagament, ja que sols cal que una entitat (Apple, Google, Amazon, Paypal) tingui les teves dades bancaries.
– Considerable reducció en el preu de les aplicacions. Ha quedat demostrat que fins hi tot els més aficionats al bitorrent no ens importa pagar 3,99 € pel Dungeon Defenders.

Per la banda dels desenvolupadors els AppStore son també molt atractius:
– Generen un mercat on vendre.
– Creen en els usuaris l’habit de comprar apps. L’existència del mercat i l’efecte de regulació dels preus amb la trobada d’oferta i demànda fa que hi hagi moviment, oportunitats de negoci i apareixen nous productes de qualitat.
– El propietari de l’AppStore gestiona el trull dels pagaments. A canvi d’un percentatge (Apple trinca el 30%) el propietari de l’AppStore gestiona pagament i distribució. Molts desenvolupadors d’apps han manifestat que surten guanyant amb el tracte, ja que gestionar aquesta part els suposaria uns costos superiors. Per a petits desenvolupadorsaquest factor es clau, ja que segurament no podrien sortir al mercat per ells mateixos per manca de capacitat de gestió.

Però no tot son avantatges. En el cas d’Apple hi ha sempre queixes sobre quines Apps entren o no al AppStore. Criteris poc clars, processos poc transparents i una mania persecutòria de l’oncle Esteve amb els continguts adults han generat molt de soroll. Però hi ha altres problemes que ens afecten més a usuaris i desenvoluadors:
– La organització de l’AppStore afecta el comportament del mercat. Els productes featured venen més, i quan un app arriba a un top 25 auntomàticament ven encara més.
Calen formes d’incloure estratègies socials en la recomanació de productes. Cal permetre que els usuaris siguem més lliures i informats a l’hora de cercar apps i cal que els desenvolupadors tinguin més oportunitats de difondre els seus productes.
– Hi ha agencies de posicionament d’apps en els AppStores. Ara l’èxit d’un app sol dependre de la inversió en autocompra de la teva app a través d’aquestes agències.
– Quan l’AppStore és la única forma d’instalar apps en un dispositius’atempta contra la llibertat del consumidor.
– Els AppStores no solen compartir (Apple no ho fa) les dades sobre els consumidors amb els desenvolupadors. O sia un desenvolupador no pot contactar amb els seus clients a no ser que faci martingales.

Netament em sembla que els AppStores son una bona cosa que han vingut a salvar la indústria del desenvolupament de software, que aquesta si que patía per la pirateria i les estratègies de mercat dels més grans que no més bons.

Tweet