El passat dimarts 15 de Febrer Apple va llençar un nou servei de subscripcions per a l’App Store disponible per a tots els creadors d’aplicacions basades en la publicació de continguts, ja siguin aquests revistes, diaris, música, vídeo, jocs o qualsevol altre.

En principi l’acord econòmic sembla simple. Si Apple aporta el subscriptor es queda amb el 30% de la quota pagada, en canvi si és aportat pel publicador aquest es queda el 100%. Però Apple obliga a l’empresa publicadora a duplicar qualsevol oferta o descompte que faci fora de l’App Store també dins d’aquesta, sense excepcions.

Aquest fet ha generat una allau de crítiques a Apple acusant-la de monopoli i de violació de les lleis americanes anti monopoli (antitrust) per la seva situació actual de dominadora del mercat amb l’iPad.

El problema bàsic és que una empresa que ofereixi continguts, amb aquestes regles, no pot promoure un descompte més baix al seu producte o servei per mitjà d’una plataforma diferent a l’App Store.

L’altre motiu de polèmica, “comissió” a banda, és què passa amb les dades del subscriptor. Apple sempre disposa de les dades de l’usuari associades a la targeta de crèdit com a credencial del pagament i, per a altra informació, és el propi usuari si decideix, en el moment de la subscripció, si ofereix més informació seva (nom, correu electrònic, etc) a l’editor.

El control de les dades del subscriptor és vital per les empreses creadores de continguts, per temes de marketing, segmentacions, etc però també per a definir línies estratègiques de negoci.

El Wall Street Journal publicava ahir anàlisis preliminars sobre violació de lleis que afecten a la lliure competència aportats per professors de Dret i, altres mitjans, es feien ressò del comentari de John Irvin, president de la companyia Rhapsody (un servei ianqui de streaming de música per subscripció similar a l’europeu Spotify), en el sentit que el 30% de marge d’Apple era totalment insostenible pels subministradors de continguts.

Google contra-ataca

La tossuderia d’Apple deixa un bon marge de maniobra a Google que tot just ahir va llençar “Google One Pass” un servei de gestió de subscripcions per a publicadors de continguts en el que la comissió és només del 10%, on les dades dels subscriptors són del publicadors i molt més flexible pel que fa a models d’ús (pagaments per article, passes d’un dia, ofertes especials, etc.) i d’accés a altres plataformes i dispositius.

Necessitem competència

Així com el Barça té “l’entorn“, Apple disposa de “l’ecosistema” amb la botiga més gran d’aplicacions, amb una experiència de compra i ús simple, àgil, directa i atractiva pels usuaris, amb milers de desenvolupadors que han fet una aposta ferma i, alguns, també bons beneficis.

Però com a usuaris necessitem una alternativa a l’App Store. Una alternativa forta, oberta, potent i multiplataforma.

Està demostrat que és la única manera per mitjà de la qual el món tancat que tant li agrada a Jobs s’obre amb escletxes que ens beneficien.