No hi ha un sistema de còpies de seguretat millor que un altre. Tot depèn de per a què ho facis servir i si només t’interessa desar les dades o també la configuració del sistema. En qualsevol cas el millor sistema serà aquell que facis servir i, possiblement, la solució òptima seria una barreja de diferents.
Els sistemes de backups en entorns professionals aconsellen tenir més d’un sistema, adaptat en freqüència a la tipologia i modificació de les dades, que una còpia al menys estigui fora del domicili o ubicació del/s servidor/s, que es provi el procés de restauració des dels backups sovint i que es tingui documentat un pla de recuperació davant desastres.
No anirem tant lluny en l’entorn de la informàtica domèstica, però no perdeu de vista com ha de ser una gestió professional de salvaguardes.
Time Machine
Si tens un Mac comprar a partir del 2008, tens Time Machine, possiblement la manera més fàcil i simple de tenir una còpia de seguretat de totes les teves dades d’usuari contingudes dins el disc dur del teu Mac (imatges, música, pel·lícules, aplicacions i dades de configuració). Només necessites un disc dur extern i configurar-lo per a que es faci en ell la còpia de seguretat permanent de Time Machine.
Si teniu algun dubte de com configurar Time Machine amb un disc dur extern (o via Time Capsule), de com restaurar totalment un sistema o qualsevol altre qüestió, la gent de suport d’Apple n’ha fet una guia detallada.
Hi ha un magnífic article, en anglès, a Max OS X Hints sobre com recuperar el sistema després d’una fallada total del disc dur, des de la còpia de Time Machine, que aconsello llegir o tenir-l’ho desat.
LiveDrive
LiveDrive és un servei de desat i sincronia d’arxius i carpetes del teu Mac en el núvol, similar a serveis molt coneguts com Dropbox.
La versió bàsica té un preu de 4$ al mes i, a diferència de Dropbox, la capacitat d’emmagatzemar dades és il·limitada. No permet, però, la restauració sencera d’un sistema, com en el cas de Time Machine.
Arq + Google Cloud Storage, Dropbox o Amazon Web Services
Google Cloud, Dropbox i Amazon Web Services són serveis per emmagatzemar dades, especialment Google Cloud Storage “Nearline” i Amazon Web Services “Glacier”, estan pensats per desar dades, que no necessiten una recuperació immediata, a un cost realment baix.
Potser la millor manera és fer-ho per mitjà d’un client, com Arq, que gestiona les còpies incrementals de forma senzilla, transparent i, al mateix temps, afegeix encriptació de dades.
Arq és el programari de backup, a banda de TimeMachine, que faig servir i ho copio contra Google Cloud Storage “Nearline”, a un cost de 0,01 $ al mes per GB emmagatzemat i, a diferència de Amazon Web Services Glacier, no tinc la penalització d’espera de 4h abans de poder recuperar la informació.
La llicència d’Arq costa 39,99$ i, a banda, cal afegir el cost dels servei d’emmagatzematge.
En aquesta entrada trobaràs més informació.
Crashplan
Crashplan en un altre sistema de còpies de seguretat parcial i amb encriptació dels teus arxius ja sigui en un disc dur extern, un altre ordinador o en el núvol (Crashplan Central). Tu pots escollir la destinació (o multi-destí) de les teves còpies de seguretat.
Els preus del servei oscil·len des de gratuït (amb orígens limitats i sense espai al núvol) fins a 60$ de subscripció anual per espai il·limitat o 150$ el pack familiar fins a 10 ordinadors. Aquí teniu el quadre de preus i funcionalitats associades.
Carbon Copy Cloner i SuperDuper!
Si tens una avaria del disc dur del teu Mac i vols arrancar immediatament el teu sistema des d’una còpia de seguretat “idèntica i arrancable” necessites una utilitat com Carbon Copy Cloner o SuperDuper!.
Les dues solucions fan una còpia integral i incremental de tot el teu disc.
Carbon Copy Cloner fins i tot ho fa de la partició especial “recovery HD” i permet fer la còpia de seguretat en un disc extern, un disc de xarxa local o via Internet.
Conclusions
Com veieu no hi ha una solució única i cadascú ha de trobar la fórmula que millor s’adapti a l’ús i importància de les seves dades i al que està disposat a pagar per tenir sistemes de backup extres.
El consell bàsic és que, com a mínim, feu servir Time Machine. El teniu tan a mà que no hi ha excusa.
Per aquells de vosaltres que vulgueu explorar més solucions us recomano que us afegiu a la llista de membres de la Comunitat #mossegui a Google+ i llegiu aquest fil de debat, en especial una de les darreres intervencions de l’amic Josep M. Farrarons que descriu el seu sistema de backup (professional)
Bones,
Trobo que falta parlar de sistemes RAID per protegir dades / sistemes de restauració. Altrament també trobo en falta els comptes mòbils de ML (http://support.apple.com/kb/PH11307)
Salutacions,
Robert
Robert, la idea de l’entrada era parlar-ne des del punt de vista de l’usuari domèstic (comú), En el cas de les “network mobile/user accounts” crec que has de tenir Mountain Lion Server oi?
Pel que fa a RAID recordo haver fet proves (via utilitat de discos i, per tant, el sistema intern de gestió RAID de OSX) amb Leopard i va ser un calvari total d’errors i desconnexions (en RAID 1 – mirroring). Fins i tot vaig fer un screencast 🙂 http://mossegalapoma.cat/screencast-disk-utility-i-raid/
Crec que aquest punt ja està resolt amb Mountain Lion i també sé que hi ha altres sistemes bé via software o hardware que gestionen RAID per Mac, però ho he trobat un pel massa complex per un usuari domèstic.
Hola nois, des de Madrid us desitgem un fantàstic any nou replet d’èxits.
Els vostres amics de Madrid.
Maria Angeles i Robert.
Robert! Una abraçada als dos i molt bon any 2013!
Jo, aquest cap de setmana vaig perdre el disc dur principal, tenia time machine, però he tingut molts arxius de sistema que no m’ha restaurat, (en principi, fins on se, no he perdut res important, (Ja que ho tinc al dropbox lo més important) però no se si això es gaire normal (diria que no)
Dracks.
Dracks, en principi tot el sistema el pots restaurar sense problemes des de la Mac App Store. Totes les dades d’usuari, incloent aplicacions i configuracions, estan desades a TimeMachine