Estadístiques de Google Analytics

Li devia una resposta a la Neus de fa uns dies (tot i que ja vaig avançar una mica l’explicació en el darrer Podcast) a la pregunta que em va fer de com incorporar comptadors a una pàgina web.

Jo estic provant 2 sistemes en paral·lel: SiteMeter i Google Analytics. Com del segon ja començo a obtenir resultats crec que és el moment de respondre-li i mostrar exemples.

Abans de seguir potser convé aclarir un parell de coses.

La primera és que jo no he provat pas tots els serveis, per tant el que explicaré ara és només una petita mostra d’un ampli ventall de possibilitats.

Suposo que de comptadors i estadístiques n’hi ha un munt de possibilitats que van de les més senzilles i domèstiques a les més professionals, si algú coneix o en fa servir d’altres i les vol explicar o compartir en algun comentari doncs millor, així ampliem la informació en benefici de tots.

La segona va en relació als passos a seguir, que vénen a ser comuns en els dos sistemes que faig servir i en alguns d’altres de similars. A saber:

1) Abans de tot cal registrar-se a la pàgina web proveïdora del servei de comptador o analítiques.

2) En segon cal copiar dins el teu bloc o pàgina web un troç de codi html que et proporciona el proveïdor. El codi no implica en tots els casos la incorporació d’un comptador de visites “visible” per a les persones que es connectin al nostre bloc o site. La forma i el lloc d’incorporar aquest codi html dependrà en gran mesura de les instruccions pròpies del proveïdor i del sistema que estiguem fent servir per construir la nostra web o crear el nostre bloc. En el meu cas, que faig servir WordPress, les explicacions que donaré estaran vinculades a aquest sistema, tot i que passar-ho a altres no crec que sigui complicat, sobre tot si tens accés a tot el codi.

3) Un cop incorporat el codi i provat que funcioni caldrà esperar una mica per començar a tenir visites i que les estadístiques indiquin informació “aprofitable”, doncs en molts casos aquestes fan projeccions que s’alimenten de situacions passades i, per tant, es necessita un cert temps per a generar informació històrica.

Dit això i basant-me en aquest 1-2-3 anem a veure els dos sistemes esmentats:

sitemeter

Sitemeter proporciona un comptador visible de visites i, al mateix temps, un servei d’estadístiques sobre les nostres pàgines visitades. Té dues modalitats, una de gratuïta (BASIC) que et mostra publicitat quan fas les consultes (només a tu, no als que veuen la teva pàgina), on el detall de les estadístiques és més limitat i “obliga” a l’aparició visual del comptador i una altra de pagament (PREMIUM) amb estadístiques complertes i la possibilitat d’ocultació del comptador visual a un preu a partir de 6,95$ mensuals que cal incrementar a partir d’un cert nombre de visites.

El sistema bàsic és prou complert per a usos domèstics i crec que proporciona suficient informació per fer-ne un seguiment simple.

1) El registre

Aneu al site de Sitemeter i registreu-vos prement del botó “Sign Up” del requadre bàsic (on fica FREE).

Un cop arribeu a la pàgina del registre cal introduir la URL de la vostra pàgina o bloc, el seu nom, i un nom d’identificació del registre que començarà amb el prefix “s41”. Fet això escolliu el vostre horari i accepteu les condicions. Clickeu en següent.

En aquesta segona pantalla del registre us preguntarà dades con l’Adreça de correu electrònic (important perquè per aquest mitjà sitemeter et farà arribar la password d’accés), el país, el codi postal, etc. ompliu-les i clickeu en següent.

Ara us apareix una pantalla de resum i verificació de les dades introduïdes. Clickeu en següent.

Fet això heu d’esperar que us arribi un e-mail amb el codi d’accés, la contrasenya i les instruccions a seguir per incorporar el codi HTML que explicaré a continuació.

2) La incorporació del codi HTML

Tal i com explica el correu rebut hi ha dos tipus de codi HTML a introduir, un que fa servir Javascript i l’altre no. El que incorpora Javascript pot donar alguns problemes però la informació que recull és més exhaustiva doncs incorpora el seguiment complert de la URL del visitant.

Per a obtenir el vostre propi codi connecteu-vos a la web de Sitemeter amb el vostre usuari i contrasenya i aneu a l’apartat “Manager” i un cop dins premeu l’apartat de l’esquerra on diu “HTML Code”.

Veureu dos requadres que ja incorporen el vostre propi codi HTML que heu d’incorporar a la vostra pàgina, el primer amb Javascript i el segon sense. Proveu d’incorporar primer el que inclou Javascript i si no funciona proveu l’altra.

Per incorporar-ho és tant fàcil com copiar-enganxar. La qüestió és decidir a on ho copiem.

Si feu servir un editor de pàgines web HTML el més normal és que l’incorporeu en la part corresponent al peu/peus de pàgina. Tingueu en compte que només es comptaran les visites a aquelles pàgines que tinguin el codi.

Com el peu pot ser un element comú de totes les pàgines és bona idea incorporar-lo aquí i així evitar copiar-ho en cadascuna de forma individual.

Si feu servir WordPress incorporeu-lo com un widget de TEXT bé a la barra lateral (Sidebar) o bé en el peu (Footer), això dependrà del vostre tema particular.

Si tot ha anat bé, connectant-vos com un usuari extern a la vostra pàgina web o bloc, hauríeu de veure quelcom similar a això.

sitemeter exemple comptador

Cal tenir en compte un parell de coses més.

Si veniu d’un altre sistema hi ja teniu un número de visites acumulades us pot interessar afegir aquest número inicial previ al comptador visible. Per fer-ho aneu a la pantalla de “Manager” i clickeu en el menú de l’esquerra “starting count” per introduir aquest número previ acumulat i la data.

Si voleu evitar que les vostres pròpies visites s’acumulin tant al comptador com a les estadístiques cal anar, dins la mateixa pantalla, al menú “Ignore visits”.

Aquí hi ha dues formes per dir qui som nosaltres. Bé per IP o bé permeten a sitemeter instal·lar una cookie en el nostre navegador habitual amb el que accedim a la nostra pàgina (tingueu en compte fer-ho per cadascun dels diferents navegadors que feu servir si voleu excloure’ls tots).

Jo faig servir aquesta darrera fórmula doncs no tinc una IP fixa.

3) Consultant les nostres estadístiques

Molt senzill. Torneu-vos a connectar a la pàgina principal i aneu a l’apartat “Statistics”.

Un exemple d’una pantalla (la de detall de les visites) us mostrarà quelcom similar a això:

sitemeter exemple estadístiques

(He ocultat les adreces IP concretes, alguna podria ser la vostra jejejej)

Navegueu pel menú lateral i exploreu el contingut. Veureu que aporta força informació.

Google Analytics

Google Analytics també és un servei gratuït (alguna excepció hi ha a partir de 5 milions de visites, que no es el cas de nosaltres de moment, no) 😉

La veritat és que m’ha sorprès molt agradablement el contingut aportat per Google Analytics. Es nota que la informació aportada és més professional que la part “free” de sitemeter.

A diferència de sitemeter aquí no hi ha un comptador extern visible.

Tant Google Analytics com Sitemeter permeten que us registreu per gestionar diversos blocs o pàgines web, però la forma com gestiona el “multi-site”, per dir-ho d’alguna manera, el Google Analytics està molt millor.

Com el registre i les consultes a Google Analytics estan en espanyol i les ajudes estan molt ben explicades en el seu site aquí no detallaré tant les instruccions com en el cas de Sitemeter.

1) El registre

Aneu a Google Analytics i registreu-vos. Crec que cal tenir un compte de correu de gmail. Jo com ja el tenia no m’ha donat cap problema.

2) La incorporació del codi HTML

El codi HTML de seguiment del vostre lloc web o bloc us el proporcionarà Google Analytics en el procés de registre.

Vindrà a ser quelcom a això:

codi inserció Google Analytics

Tingueu en compte de substituir l’identificador “UA-xxxx-x” per el vostre.

El punt d’inserció del codi HTML a la vostra pàgina web aquí canvia una mica. Cal fer-ho just abans del final de la part del cos de la vostra pàgina. Identificareu la part final del cos, si feu servir un editor HTML, per mitjà de l’etiqueta “/body”. La inserció del codi ha d’anar abans de la línia esmentada.

Si feu servir WordPress, que és el meu cas, es bo incloure-ho en el peu comú de les pàgines del vostre tema. En el meu cas, per sort, el meu tema incorpora el peu com un widget (footer) i per tant he afegit un camp de TEXT i he inclòs en aquest punt el codi d’inserció. No queda just abans de l’esmentada etiqueta, però gairebé.

Com el codi d’inserció de Google Analytics, a diferència del de Sitemeter, no incorpora cap comptador visual, la manera de revisar que tot està ok, és una mica més complicada.

Haureu d’entrar des del navegador a la vostra pàgina, com si fóssiu un usuari extern, i visualitzar el codi HTML de la mateixa localitzant l’etiqueta “/body” i comprovant que el codi inserit hi és.

Per exemple, des de SAFARI, aneu al menú superior “View” (o visualtizar) i dins a l’opció “View Source” (mostrar codi) -desconec la traducció doncs jo faig servir el SAFARI en anglès-.

A l’igual que en Sitemeter aquí també podeu aplicar filtres, com per exemple, el d’excloure les vostres pròpies visites, però crec que en Google Analytics només ho podeu fer per adreça IP o domini, és a dir, no disposa de la possibilitat d’inclusió de cookies al navegador com sitemeter.

Per revisar els temes dels filtres i altres ajustaments aneu a “Ajustes de Google Analytics”, menú taronja amunt a l’esquerra.

3) Consultant les nostres estadístiques

També molt fàcil. Connecteu-vos a Google Analytics i escolliu el compte a analitzar, aneu a “ver informes”.

Tant pel que fa al format de visualtizació com pel seu contingut i per les possibilitats de personalització i exportació, i en comparació amb la informació de sitemeter, les estadístiques aportades per Google Analytics li donen mil voltes. Son més flexibles i molt més fàcils d’entendre i seguir.

Us deixo a continuació uns quants d’exemples, recordeu que en real són navegables!:

Panell Resum d’estadístiques:

Panell resum estadístiques

Vista d’usuaris per territori/ciutat:

estadístiques per territori/ciutat

Vista d’accessos segons fons de tràfic (directe, lloc de referència, motors de recerca):

accessos segons fons tràfic

Resumint

Els dos sistemes estan bé, però guanya de carrer Google Analytics pel que fa a informació i flexibilitat com a sistema de reporting.

Ambdos permeten el reenviament de les estadístiques al teu correu electrònic.

La gràcia de Sitemeter és que incorpora un comptador extern “visible”

Espero que us hagin servit a tots les explicacions i no només a la Neus
😉

Tweet