Clau alta i clau baixa són dos efectes que en l’univers de la fotografia segurament molts de vosaltres heu aconseguit en les vostres  captures, fins i tot sense proposar-ho. Els termes clau alta i clau baixa són bàsicament la forma elegant per referir-se a fotografies amb nivells extremadament alts de blancs o negres, alló que el gran Ansel Adams diria que es portar  el blanc a la zona 10 i els negres a la zona 0.

La fotografia en clau alta la podem definir com aquella en la qual no existeixen negres sinó grisos suaus i blancs si la fotografia és en blanc i negre o que té tons i colors molt suaus i “apastellats” si la fotografia és en color. Les imatges clau alta, són generalment associades amb la felicitat i el benestar, per tant una gran quantitat de fotografies de clau alta es pot trobar en els retrats familiars professionals, retrats de nens, així com una gran quantitat en la publicitat. En general, podem observar que les fotografies de clau alta no posseeixen molt contrast i les ombres són suprimides per la il·luminació, o suprimides més endavant mitjançant algun programari d’edició, pero si ho pots fer a la captura sempre és millor.

La fotografia en clau baixa és tot el contrari, no existeixen tons clars o en tot cas són blancs o grisos molt clars que no tenen gran presència en l’escena. Tot és negre o gris molt fosc. En la fotografia en color suposaria uns colors foscos i molt saturats. Les imatges de clau baixa s’omplen d’ombres i negres, i s’utilitzen per agregar tensió i suspens dramàtic a l’atmosfera de la fotografia. Les imatges de clau baixa de vegades també paren esment a les línies i formes, i sent tan plena d’àrees fosques i color negre, la llum pot reflectir-se fàcilment en aquestes línies i formes realçant-les entre la foscor.

La clau alta en paisatges i també en fotografia macro agrega un efecte visual molt interessant, una estranya combinació màgica i etèria a causa de l’abundant quantitat de blancs presents en una escena on normalment s’esperaria un altre color. La clau baixa és ideal per a retrats, amb el que agreguem força al rostre del subjecte, també resulta molt interessant en fotografia de nus no explícits, ressaltant les corbes i formes del cos. No obstant això, ambdues tècniques tenen possibilitats infinites, solament hem d’experimentar.

Clau Alta/Hight Key

Clau baixa/Low Key

Fotos: Ben Alfordalphadesigner