keynote steve jobs

Amb el cafè de les 6:50 del matí acompanyat de la lectura dels RSS, abans de sortir volant cap a l’enregistrament del podcast extra de Nadal de mossegalapoma, llegia els titulars de la notícia, avançats a MacWorld, on es deia que Apple, a tres setmanes de l’inici, anunciava que el 2009 seria el darrer any en el que participaria a la MacWorld Expo i que, per a aquesta darrera emissió, tampoc hi hauria la famosa keynote del tiet Jobs.

De seguida els organitzadors de la MacWorld Expo responien que l’event tenia compromesos prop de 500 expositors i un munt de contingut i que seguiria amb Apple o sense, amb Steve Jobs o no.

Per comprendre una mica millor aquesta decisió hem de saber que aquests dies les empreses multinacionals (cas d’Apple) estan elaborant els pressupostos i les previsions de vendes per al proper any i, no cal que us digui, que pinten malament per a tothom.

Com a exemple veiem les xifres de novembre publicades per NDP Group Inc on s’indicava la caiguda de vendes d’Apple als mateixos nivells de novembre de 2007, i on destacaven, per damunt d’altres indicadors, el descens dels equips Mac de sobretaula en un 38%, només frenada per l’increment de vendes dels MacBooks (els nous d’alumini) que creixien un 22% en front del 15% de creixement dels portàtils amb Windows, essent, els portàtils, la única línia de creixement publicada del sector.

Apple veu clar que el 2009 serà un any per oblidar, o per sobreviure i, com és normal, retalla despeses per tot arreu. Els events són de les primeres despeses que es retallen (només cal recordar el que ha passat amb el SIMO enguany).

El que no m’acaba de quadrar i, potser, és més indicatiu d’un canvi més profund en el marketing de la companyia és que el comunicat no anuncia una sortida puntual, si no una sortida “for ever”, és a dir, per sempre.

Per tant, podríem estar davant d’un fet més estratègic a futur que conjuntural abocat per les actuals circumstàncies econòmiques; i caldrà seguir més a prop els moviments de marketing d’una de les companyies que més sap en això de “crear marca“.

Les especulacions sobre la no presència de l’Steve Jobs a la keynote s’han centrat, la majoria, en el recursiu tema del seu estat de salut o, fins i tot, s’ha arribat a comentar el fet d’un malentès o diferències personals amb l’equip directiu de la MacWorld Expo. En Janson Esnell (MacWorld.com) fa un anàlisi al respecte.

A l’igual que la no presència d’Apple a la MacWorld, la no presència de l’Steve Jobs crec que respon més a aquest canvi estratègic que intueixo, i no pas tant a problemes de salut o qualsevol altre raó puntual. Cal mirar aquesta decisió a més llarg termini.

La qüestió no és tant si en Jobs fa una Keynote a la MacWorld Expo, si no el fet de si ja no en farà més en lloc.

Apple no ha dit que l’Steve Jobs deixarà de fer Keynotes, i, per mi, com si les vol fer al seu despatx a Cupertino. Mentre les pengi immediatament després al YouTube…

Una de les reflexions que fa en Janson Esnell, i en la que hi crec perquè ho he viscut en primera mà en una altra multinacional, és el fet que moltes de les grans companyies s’estimen més fer mini-events auto-gestionats totalment, en temps, espai, contingut i convidats per la pròpia companyia; que no pas posar-se en mans de grans esdeveniments on l’organització dels detalls escapa al seu control i on els hi és més difícil gestionar el retorn de la inversió en Marketing, i on el factor “hype” queda molt més diluït, entre d’altres raons.

En certa manera és com si Apple els hi digués als de la MacWorld Expo: “Nois, si jo haig de ser l’estrella, millor m’ho faig jo a la meva manera“.

El que caldrà estar atents, doncs, és a com Apple reorienta el seu Marketing, més enllà de la MacWorld.

Foto: crèdit CNET Networks.