iphone

Apple està perdent força amb l’iPhone en els mercats consolidats.

Les decisions presses des que Tim Cook apartés de les seves responsabilitats a Scott Forstall, cap d’iOS, entre d’altres responsables; i les decisions que comencin a prendre a partir d’ara seran claus per veure on queda la seva força en el mercat dels smartphones.

Cap dubte de l’èxit de l’iOS: la plataforma que sustenta l’iPhone. Ho demostra la confiança que li han donat milers i milers de desenvolupadors i d’empreses i milions d’usuaris. Ho valida la seva estabilitat i la força que les Apps, i la mateixa App Store, donen al producte, però ja cansa. Ja fa temps que la seva interfície i la seva forma de fer sempre lineal, les seves limitacions de configuració i personalització, la seva mecànica, avorreix fins a les mussaranyes.

Tot i reconeixent que el hardware de l’iPhone, la seva robustesa i fiabilitat, són factors claus, la competència, especialment Android, fa temps que presenta dispositius prou testats i amb prestacions equiparables i, això sí, a un preu que ha de fer repensar molt bé a Apple quina estratègia ha de seguir per guanyar nous clients i, més preocupant encara, què li cal fer per mantenir-ne els actuals.

El cert és que de cara als nous usuaris, que no tenen ni el condicionant de ser “Apple centrics”, usuaris que no saben que les apps d’iOS són més xules i estables, usuaris verges que encara no han fet la seva inversió d’ Apps i que només cerquen un smartphone de qualitat amb equilibri entre prestacions, serveis i preu, l’iPhone tira molt enrere, sobretot en preu.

Pels usuaris que som tant d’Apple pel que fa a ecosistema d’aparells com de Google pel que fa a l’ecosistema de serveis, aquesta diferència de preu comença a ser determinant, més en plena crisi i veient que els serveis d’Apple, comparats amb els de Google, són pobres, cars i limitats.

nexus4

Ja ho vaig avançar al programa 150 i no va ser fruit d’un rampell, que si m’hagués de comprar un smartphone ara, em compraria un Nexus 4 de 16GB de Google (si n’hi haguès en estoc). Un iPhone 5 de 16GB lliure val 669 € i un Nexus 4 d’idèntica capacitat costa 349 €.

Però Apple no és tonta. Per això fa temps que té “plans renove” que ofereix a molts usuaris d’iPhone 4 i 4S amb el que evidència el seu esforç per no perdre clients existents (el meu iPhone 4 espatallat i amb garantida exhaurida me’l van canviar per un de nou amb 3 mesos de garantia extra per 140€, i em costen descomptes encara més radicals). A banda del bon servei, no veieu també un cert temor per mantenir quota?

I què pot fer de cara a nous usuaris? sobretot quan la innovació, que ja no lidera, ha estat el principal factor d’atracció cap a iPhone? Abans tot era tan nou, tan “molon” que el preu quedava en segon terme. Però ara ja no cola i Apple només té dues opcions. O re-inventa l’iPhone amb tot el que això implica (i ho veig difícil ara que no hi és el psicòpata-obsessiu d’en Jobs) o baixa els seus preus per sota de la línia del glamour.

Apple està en una cruïlla amb l’iPhone.